Stay4all Foundation maakt korte vakantie mogelijk voor gezinnen in armoede

10 oktober 2023

Via de Stay4all Foundation hebben inmiddels 40 gezinnen zorgeloos vakantie kunnen vieren en zijn al meer dan 1.600 kinderen mee op schoolkamp gegaan.

Amsterdam, 10 oktober 2023 – Avontuur, gezelligheid en quality-time. Op vakantie gaan is voor veel gezinnen een hoogtepunt van het jaar. Hetzelfde geldt voor het schoolkamp; daar kijken kinderen het hele jaar naar uit. Maar voor gezinnen met geldproblemen zijn dit soort activiteiten niet vanzelfsprekend. Hostelketen Stayokay startte in 2012 met Stay4all, om kinderen toch op schoolkamp te laten gaan, terwijl de ouders dit niet konden betalen. Zo zijn sindsdien al meer dan 1.600 kinderen meegegaan op schoolkamp. Nu, ruim 10 jaar later is de Stay4all Foundation opgericht en heeft de stichting de ANBI-status gekregen. Ook de komende jaren is in Nederland blijvende aandacht nodig voor kinderen in armoede en daarom zet de foundation zich nu ook in voor gezinnen in armoede door hen een korte vakantie aan te bieden.

Met een pilot die afgelopen jaar startte heeft Stayokay via de Stay4all Foundation al 40 gezinnen ontvangen. Het doel is om dit jaar in totaal 60 gezinnen te ontvangen en dit aantal jaarlijks te laten groeien, nu de stichting officieel is. Marijke Schreiner, algemeen directeur van Stayokay en voorzitter van het bestuur van de Stay4all Foundation vertelt:Sinds 1929 verwelkomen wij elk jaar Nederlandse en internationale gasten en duizenden schoolkinderen in onze hostels verspreid over het hele land. Ons doel is altijd geweest om mensen op een betaalbare manier elke uithoek van Nederland te laten verkennen. Maar alsnog heeft niet iedereen de middelen daarvoor. In Nederland groeien ruim 250.000 kinderen op in armoede. Even ontsnappen uit de bubbel van drukte, stress en zorgen thuis kan heel bevrijdend zijn. We zijn blij dat wij er op deze manier voor kunnen zorgen dat degenen die het normaal niet kunnen betalen, nu ook even met hun eigen gezin buitenshuis de rust en ontspanning kunnen opzoeken. We hopen bovendien een bijdrage te kunnen leveren aan het verkleinen van de ongelijkheid in Nederland, en bovenal de families een mooie tijd te kunnen bezorgen”, aldus Marijke.

Donaties van bedrijven en gasten De Stay4all Foundation ontvangt op verschillende manieren steun. Stayokay doneert overnachtingen en eten & drinken aan de Stay4all Foundation voor gezinnen en schoolkinderen. Bedrijven die bij Stayokay vergaderen steunen de stichting automatisch met één euro per vergaderarrangement. Leden met een Stayokay card doen dat met twee euro per kaart. Tenslotte kan iedereen die bij Stayokay overnacht bij het maken van een boeking direct een bijdrage doen aan de foundation.

Samenwerking LINDA.foundation De Stay4all Foundation biedt per gezin een verblijf van 2 overnachtingen met eten en drinken in één van de Stayokay hostels. Ook wordt het vervoer van en naar het hostel en een leuk uitje voor het gezin geregeld. Voor de selectie van de gezinnen wordt onder andere samengewerkt met de LINDA.foundation en hulpverleners, die gezinnen aandragen.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie)

Voor meer informatie, beeldmateriaal of een interviewverzoek kunt u contact opnemen met:

TEAM LEWIS Vivianne Eckl en Noa van den Berg Telefoon: +31 20 220 0220 E-mail: stayokay@teamlewis.com www.teamlewis.com/nl

Stayokay / Stay4all www.stayokay.com/nl www.stay4all.nl

BERICHT VOOR DE REDACTIE Over Stayokay Stayokay is de grootste hostelketen van Nederland met 20 verrassende locaties, van de Achterhoek tot Amsterdam. Al sinds 1929 biedt Stayokay (inter)nationale gasten de ideale plek om te overnachten; slapen kan op privé- of gedeelde kamers. Maar ook voor feestelijke en zakelijke events ben je bij Stayokay aan het juiste adres. Stayokay verzorgt jaarlijks bijna een miljoen overnachtingen en wil voortrekker zijn op het gebied van duurzame en sociale initiatieven. Stayokay is aangesloten bij Hostelling International: een netwerk van meer dan 3.000 hostels wereldwijd.